Pe Euromaidan e liniște


Pe Euromaidan e liniște. Încerc să îmi dau seama dacă noaptea mă transformă într-un om mai atent la simțiri sau poate că spiritul eroic ce pare să îmbrace „Piața Independenței” mă determină să simt nevoia unui moment de reculegere. Ce-i drept, subiectul este cel puțin discutabil.

Câțiva agenți de securitate, înarmați până în dinți, păzesc treptele pavate pe care acum câteva luni sute de oameni se călcau în picioare strigând pentru libertate și democrație.

Astăzi au rămas pietre, poze, lumânări, flori, noapte și liniște.

Am urcat câteva scări, suficient cât să descopăr cazemate făcute din pavaj. „Le-au scos cu mâinile goale și au aruncat în polițiști”, îmi spune Iura, omul responsabil de securitatea unei femei prea puțin îmblânzite ca să reziste liniștită într-o zonă post conflict.

Mă gândesc la faptul că uneori e greu să anticipezi că asupra ta va fi aruncat ceva mai greu decât un bolovan. O fi moartea grea?

Ucrainenii vorbesc despre eroii lor cu mândrie și fără prejudecată. Eu mă întreb dacă nu cumva prețul plătit e prea mare pentru produsul achiziționat. „Ce e democrația și care-i prețul final?”, discut a doua zi la micul dejun cu prietenul meu din Ungaria.

Cafeaua și croasantul par să fie parte din libertatea pe care cu aroganță mi-am cerut-o într-o zi târzie de toamnă. Mintea mi-e încă bântuită de vizita nocturnă. Peste drum de hotel este o clădire care ascunde câteva găuri de gloanțe.

„Am și eu câteva de-astea acasă”, gândesc eu. N-am pus niciodată degetul pe rană.

A trecut o săptămână. Euromaidanul a rămas în Ucraina, România și-a strigat opțiunile pentru Palatul Cotroceni, iar eu sunt din nou în aeroport. Și scriu, de data asta cu sufletul meu, deși-s aceleași taste.

Pe Euromaidan e liniște. La mine în suflet război.

Delia Filip

Lasă un răspuns

