Educație sau îndoctrinare?


Educația religioasă în școală. M-am tot gândit la treaba asta, însa am evitat să-mi exprim părerea, întrucât mi-a fost teamă să nu fiu exclusă pentru mentalitatea mea, din site-urile care-mi fac trafic.

Dar cum traficul meu nu face cât face o opinie, fie ea și a unui om neavizat, ca mine, iată ce mă amuză.

România, în sine, este un stat ortodox. Cu toate acestea, educația religioasă, cred eu, ar trebui să fie de tipul: istoria religiilor, nicidecum – religia ortodoxa. Înainte să aruncați cu pietre, gândiți-vă la câteva cazuri din anii trecuti, cazuri care au apărut și în presă.

Un copil din ciclul primar a avut nevoie de consiliere psihologică din cauza că, după ora de religie, a început să aibă coșmaruri cu satan care-l ardea în cazanul cu smoală pentru cele trei tipuri de păcate.

Câțiva candidați la bacalaureat au apărut cu acatiste de vânzare, sperând într-o minune: să-și amintească ceea ce nu au învățat.

Prietenii mei știu părerea mea legată de religie și felul în care am ales eu să trăiesc raportându-mă la asta, poate că odată am să scriu mai detaliat pe tema asta. Rațional vorbind, școala ar trebui să ofere educație și îndrumare, însă orele de religie din învățământ sunt exemplul clasic de îndoctrinare, nicidecum altceva.

Ce trebuie schimbat? Există o problemă. Prezentarea istoriei TUTUROR religiilor s-ar putea să nenorocească puțin adevărurile general valabile ale copiilor, însă aici intervine datoria părinților, care trebuie să îndrume copiii. Cu toate acestea, poate că tocmai această implicare îi va responsabiliza pe părinți și pentru celelalte activități educaționale.

Pe final, dacă vreți să aruncați cu roșii, adunați-le și am să vin eu să le preiau, îmi plac legumele.

Delia Filip

12 gânduri despre &8222;Educație sau îndoctrinare?&8221;

  1. Si umanismul este o religie, dar aceasta este acceptata in scoli, insa crestinismul nu. Daca este sa scoatem afara religia din scoli, ar trebui sa le scoatem pe toate, nu numai crestinismul. Ar trebui scos ateismul/umanismul, hinduismul, budismul, New Age, etc.

    Dar nu, numai de crestinism ne impiedicam…..

  2. Cristina, nu am spus sa scoatem religia din scoli. Am zis sa se STUDIEZE toate religiile. Nu mi se pare fair sa se studieze doar o religie.

  3. Asa cum am spus, nu se studiaza doar o religie. In prezent se studiaza umanismul aproape la fiecare materie. Ora de religie este una pe saptamina, nu? Fiecare preot/pastor are dreptul sa studieze ce vrea la ora lui, nu asta este problema. Nu stiu cum se face ca oamenii comenteaza ce se studiaza la ora de religie, isi dau cu parerea ce trebuie studiat la aceste ore, dar nu spun nimic cu privire la celelalte ore, cu ce fel de influenta sint predate materialele.

    De exemplu eu nu sint de acord sa STUDIEZE doar autori romani, copiii nu isi pot forma o cultura adecvata studiindu-i doar pe Eminescu si Caragiale. Exista literatura bogata in lumea asta dar care nu este STUDIATA in scoli. Sau la biologie nu se studiaza toate descoperirile stiintifice, ci doar acelea care reprezinta punctul de vedere cu care se vor indoctrinati copiii. Exista multe astfel de exemple, ora de religie este cea mai mica dintre probleme.

  4. Ai dreptate Cristina, insa eu am ales sa discut doar despre Religie. Nu sunt de acord cu tine insa legat de faptulc afiecare profesor are dreptul sa studieze ce vrea la ora lui. Daca in clasa respectiva sunt si catolici, musulmani sau neoprotestanti? In plus, faptul ca la ora de religie elevii sunt si incurajati sa faca practicile religiei ortodoxe mi se pare un abuz. E drept ca si alte materii ar avea nevoie de revizuire, insa eu chiar am ales o particularitate.

  5. Din cite stiu eu, fiecare copil are dreptul sa aiba un reprezentant al religiei sale, daca sint citiva elevi de aceeasi religie in clase. Cel putin stiu ca protestantii pot aduce pastorul lor pentru predarea materiei.

    Insa ai spus: educația religioasă, cred eu, ar trebui să fie de tipul: istoria religiilor – aici te-ai referit in special la religia crestina. Asa cum afirmat, educatia umanista intra in aceasta „educatie religioasa”, insa le-ai separat, dint impresia ca „educatia religioasa ateista/umanista” vine dintr-o perspectiva neutra, ceea ce nu este adevarat.

    Daca ai ales aceasta particularitate, cea a „educatiei religioase”, de ce nu ai inclus si religia umanista in aceeasi categorie? Sau daca ai facut referinta doar la religia crestina, de ce nu ai specificat ca esti impotriva „educatiei religioase crestine” si ca vrei „istoria religiilor”? Asta pentru ca multi cred ca religia umanista/ateista este ok, dar cea crestina nu este. Sau ca cele doua religii nu intra in aceeasi categorie, ceea ce nu este adevarat.

    Daca vrei sa nu se studieze nici o religie in scoala, ci doar istoria religiilor, atunci trebuie luptat ca nici religia umanista/ateista sa nu se studieze, ci sa fie trecuta la capitolul din „istoria religiilor”. Ceea ce nu se va intimpla niciodata.

  6. ISTORIA RELIGIILOR – nu face referire doar la cea crestina. Eu nu vreau sa nu se studieze religia, din contra. Dar vreau sa se studieze istoria religiilor, nu o religie anume. Daca cineva vrea sa invete doar despre o religie, sa mearga la o scoala de profil.

  7. Si inca un argument pentru faptul ca nu m-am referit doar la cea crestina: in final am specificat ca o astfel de materie ar zdruncina adevarurile general valabile din romania. Pentru ca e o mica mare diferenta intre crestinism si celelalte religii ale lumii.

  8. Sint de acord ca istoria religiilor nu face referire doar la cea crestina. Dar pun pariu ca nu te-ai referit ca si religia umanista sa fie studiata la ora de religie. Pentru ca exista clase de religie crestine, dar nu exista clase de religie umaniste, ca materie.

    Nu vrei sa se studieze religia crestina? Esti de acord sa se studieze religia umanista? Sau cea budista?

    Cit despre scolile de profil…scolile publice sint de profil ateist. Statul nu da voie parintilor sa nu-si trimita copiii la scoala publica de profil ateist, pentru ca ei vor copii indoctrinati, nu educati.

  9. Delia,

    Ma tem ca responsabilizarea parintilor nu are legatura cu ce se preda sau nu se preda la scoala. Uite, daca copilul nu invata matematica la scoala (nu se preda cum trebuie, profesorul nu se pricepe sau lipseste) vezi multi parinti care se implica in partea aceasta de educatie? Tot parintii preocupati de copii vor face ceva. Iar procentul mi se pare ca e destul de mic.
    Daca ar fi sa aleg intre cineva care nu are habar de crestinism si unul care are notiunile de baza…as sta mult in cumpăna, dar in anumite conditii l-as alege pe cel cu notiunile de baza.

  10. Aveti cu totii dreptate ! Pustiul meu ,abia terminat clasa I si a facut si ore de religie si m-a intrebat de la inceput de ce nu participa toti copii. A trebuit eu sa-i explic de ce …desi era normal sa le explice profesoara . Ceilalti parinti au trebuit sa dea declaratii pe propria raspundere , mai ceva ca la politie , sa-si justifice obtiunea si refuzul …desi nu incalcasera nici o lege . Important pentru mine si copilul meu a fost o dezbatere a orei de religie in fiecare zi de marti …deoarece pentru mine era vital sa stiu ce a invatat si catre ce directie se indreapta viziunea lui asupra acestui subiect. Mi-am dat seama ca trateaza religia ca pe un basm si de fapt a ramas cu ceea ce a retinut de acasa : sa iubeasca oamenii si lumea asa cum sunt , sa nu-i fie rusine cu ceea ce este si sa nu judece oamenii dupa orientarea lor religioasa, sa faca ce-i place, dar sa nu fie ilegal, imoral sau sa nu „ingrase” …iar pentru mine a fost suficient sa stiu ca aseamana religia cu istoria….adevaruri expuse prin povesti …din care intotdeauna exista o morala, o pilda si un precedent. Ca la orice materie, ce nu reprezinta stiinta exacta …intervine subiectivismul ! Totul …depinde de noi , parintii…iar profesorii vin doar cu completari si uneori chiar cu derute ce nu fac altceva decat sa -ti bulverseze ….relatia cu propriul copil !

  11. Cred că atunci când puștiulică merge la școală trebuie să fie bine educat de acasă și la biserică (Școala Duminicală) despre elementele și practicile esențiale ale credinței sale.
    „Înva-ță pe copil calea pe care trebuie să o urmeze și când va înbătrâni nu se va abate de la ea ” e o poruncă divină care trezește o responsabilitate parentală și bisericească.
    Când se pune problema studierii religiilor se cere o bază deja bine așezată.

Lasă un răspuns

