Repulsie existenţială


                Când urechile îmi bubuie de mesaje care se reduc la provocarea de „a exista”, încerc simţindu-mă la fel de singură ca Ilie(proorocul) să mă concentrez pe ideea de „a fi”.  Trăiesc într-o societate care mă limitează la câştigarea unei poziţii, la obţinerea unui titlu şi a unui onorariu care să-mi permită să am „timp pentru mine”, de parcă aş putea să-mi cumpăr timp. Oricum -„spune pe bune”, „pentru că merităm” -sloganurile zilei mă determină să mă gândesc la al treilea job necesar pentru modestul trai pe care îl merit. Şi totuşi ceva mă determină să arunc revista „Zile şi nopţi”. E un gând aberant. Că mai presus de existenţă, mai presus de a exista şi de a da din coate pentru o existenţă placută, mai presus de a exista ca şi membru al unei societăţi, mai presus de toate acestea e necesitatea de „a fi”.

  „A fi”! Banal! Da de unde!!Mă uit pe pat şi parcă îmi dă cineva una peste cap când vad cartea deschisă cum mă cheamă- „Dezamăgit de Dumnezeu”. Dacă ai chef să-mi spui că citesc ereziile scrise de neobosiţii depresivi n-ai decât să o spui. Nu mă încălzeşte şi nici nu mă răcoreşte. Altceva voiam să spun. ” A fi” presupune mai mult decât „a exista”. Existenţa presupune conceptele alea vagi legate de alimentaţie, reproducere sau altele de genul acesta.  „A fi” om – dificil lucru. „A fi” om cu principii- foarte dificil. ” A fi” om cu principii şi valori pe care nu doar să le proclami ci să le şi respecţi- imposibil lucru. De ce? De-aia! Arată-mi un om care să-şi respecte integral propriile principii şi valori. Toţi avem scăpări. Din nou- de ce? Pentru că intervine interesul pentru ” a exista”. Confortul ambiguităţii e mai comod decât crudul adevăr, „să am” e mai plăcut decât „să dau” şi cu siguranţă că e mai uşor să „exişti” decât să „fii”.

                Şi când mă gândesc că totuşi frumuseţea vine din „a fi” îmi doresc doar să nu inventeze nimeni o „oglindă” existenţială.

 

Delia Filip

Lasă un răspuns

